Sosyal Medya Hesaplarınızı 23 Yaşında Birisinin Yönetmemesi için 11 Neden

kaynak: shutterstock
Inc.com'da, "Sosyal Medya Hesaplarınızı 23 Yaşında Birisinin Yönetmemesi için 11 Neden" isimli bir makale okudum ve ne zamandır Türkiye'deki markalar için de düşündüğüm şeyleri yazıya döktüğü için sevindim. Birebir çevirisi değil ama, 20'li yaşlardaki yeni mezun birisinin bir markanın sosyal medyadaki iletişimini yönetmemesi için şu 11 neden sıralanmış: (parantez içinde de benim yorumlarım var)

1- Yeterince olgun değiller: Eskiden de gençler bir an önce olgunlaşıp oturaklı bir pozisyonları olsun istiyordu ama artık 20 yaşını geçtiklerinde gerçekten olgunlaştıklarını düşünüyorlar. Sosyal medya üzerinden yapılan iletişimin olgun biri tarafından yapılması lazım. (sanırım bu sadece Türkiye'nin sorunu değilmiş. Bazı yeni mezunlar iş hayatını bildiklerini ve işe girdiklerinde şirketi kurtaracaklarını sanabiliyor.)

2- Kendi sosyal medya hesaplarıyla daha çok ilgilenecekler: Sosyal medyayı iyi kullanıyor dediğiniz birisi, muhtemelen kendi sosyal medya varlığını sizin markanızınkinden daha sıkı takip ediyordur ve bir çalışan olarak zaman yönetimi konusunda ciddi gözetime ihtiyaç duyuyordur. (Özellikle diğer çalışanların Facebook ve Twitter erişimi olmayan şirketlerde, sosyal medyacılar fazla göze batıyor, bilginize.)

3-Usul âdâb bilmiyor olabilirler: Bir genç çok iyi Facebook yönetiyor olabilir ama yaptığı güncellemelerin ne kadarının absürd olduğunu, ne kadarının bir marka için uygun olduğunu da inceleyin. Gece gece yanlış hesaptan atılan bir post için uyandırılmak istemezsiniz. (Bu olayın Türkiye'deki örneklerine girmek bile istemiyorum.)

4- Arkadaşlarını kontrol edemezsiniz: Hiçbir çalışanınızın arkadaşlarını kontrol edemezsiniz ama sosyal medyacınızın arkadaşları sizin marka sayfalarınıza sizin hoşunuza gitmeyecek içerikler gönderebilir. (Türkiye'de adam tanımak önemli bir statü göstergesi olduğu için, marka hesabı üzerinden arkadaşlarıyla iletişim kuran epey insan var.)

5- Hiçbir diploma, iş tecrübesinin yerini tutamaz: Pazarlama, müşteri hizmetleri, marka iletişimi gibi pek çok açıdan düşünülmesi gerektiği için, gerçek hayattaki işleyişi bilmeyen birisi bunların altından kalkamayabilir. (Hep söylemişimdir, iki yıllık bir tecrübe arayan şirketler aslında bilgi değil, tecrübe arıyor. Mail atma tecrübesi, departmanlar arası sürtüşme tecrübesi, performans değerlendirme tecrübesi...)

6- Sizin işinizi anlamıyor olabilirler: Özellikle sosyal medyacılar, gerçek işin ne olduğunu, şirketin nereden para kazanıp hangi açılardan diğer şirketlerden ayrıldığını anlayamayabiliyor. Yeni mezun birisinin, ilk iş tecrübesinden bunları anlaması çok zordur. (Türkiye'de başarılı şirketlerdeki pazarlamacıların bile genelde şirketin nasıl para kazandığını anlamadığı düşünüldüğünde...)

7- İletişim yetenekleri kritik: Bir markayı online ortamda temsil edecek kişilerin, dili çok iyi kullanmalarının yanı sıra, satır aralarını da iyi okuyabiliyor olması ve söyleyecekleri sözlerin nasıl anlaşılabileceğini iyi değerlendirmeleri gerekiyor. Bu genelde öğrenmesi zaman alan bir şey. (İşi iletişim olan insanların de'leri yanlış yazma lüksleri yok, çünkü kendilerini değil temsil ettikleri markaları cahil gösteriyorlar.)

8- Espiri bir sanattır: Sosyal medyayı herkes eğlenmek için kullanıyor ama markaların ne kadar komik olacaklarına ve şakanını nerede bittiğine olgun birilerinin karar vermesi gerekiyor.

9- İyi bir sosyal medyacının iyi teknik bilgisi olması gerekir: Linklerin işaretlenmesi, doğru sayfalara gönderilmesi, sonuçların analizi, teknik araçların kullanılması gerektiği için, sadece kişisel olarak iyi Facebook kullanan birisi yeterli olmayabilir bu iş için.

10- Sosyal medya yönetimi bir anda kriz yönetimine dönüşebilir: Genelde bir hareketin nereye gittiğini ve marka için hangi noktada tehlike oluşturmaya başladığını anlamak tecrübe ister. Özellikle kriz yönetimi, en yetkin kişilerin yönetmesi gereken bir süreçtir. (Türkiye'de son yıllarda ne kadar çok krizin sosyal medyadan çıktığını düşünün bir.)

11- Anahtarlar sizde dursun: Eğer sosyal medya hesaplarınızın bir yeni mezun tarafından yönetilmesine karar verirseniz, tüm hesapların sizin verdiğiniz şirket mailinizle açılıp yönetildiğinden emin olun ve tüm hesapların şifrelerinin size bildirilmesini isteyin. Aksi halde bir gün tüm hesapların yönetimini kaybedebilirsiniz.

Sonuç olarak, sosyal medya sadece pazarlamanın bir kolu ve diğer işlerde olduğu gibi, nasıl yönetileceğine tek bir kişinin değil, şirket politikalarını ve iletişim tonunu bilen bir ekibin karar vermesi daha doğru olacaktır.

11 yorum:

CK dedi ki...

Parmak basılan noktalar doğru olabilir ama sadece yaşa göre böyle genellemeleri yapabilmek ne kadar doğru olabilir?

Levent Erim'in Fizy'nin Facebook hesabında "samimiyet" bahanesiyle "liseli" taklidi yaptığı dönemler de pek uzakta kalmadı. Tabii eleştirenlere yapılanlar da liselilikten beterdi: http://www.dragonlance.be/2012/02/fizy/

Elif Yalt Başeski dedi ki...

Yazilanlarin hepsine katiliyorum. Benden de buyuk bir e-ticaret sitesinin sosyal medya hesaplari ile yeni bir uzman bulunana kadar ilgilenmem istendi. Ancak sadece kampanya duyurusu yapacaktim. Bu bile cok mesakatli bir ismis. Link kontroleri vs. Tabii yorumlar, sikayetler... geldikce asil sorun o zaman basladi. Bunlara kimseye danismadan tek basina donus yapmak cok zor. Sosyal medya hesaplarinin yonetimi degil 20'sinde birine, akli basinda uzman bir ekibin ellerine birakmak bile cesaret ister. O isin icindeki, sektorun tum ayrintilarini bilen ve sosyal medyadan anlayanlara teslim edilebilir ancak. O da yine kontrol dahilinde. (telefondan yaziyorum Turkce karakterler ve yazim hatalari icin uzgunum.)

Betül Kara dedi ki...

Aslında son madde için Facebook'un kendi özelliği işe yarayabilir. Ajans tarafındakiler sayfayı yönetirken editör olarak seçildiğinde yalnızca içerik üretebilir konuma geliyorlar. Bunun ayrıntısını bilen kaç pazarlama yöneticisi var marka tarafında o ayrı tabi.

Deniz Utku dedi ki...

Facebook için o özellik geldi ama çoğu sosyal ağ için hala tam bir eziyet kullanıcı yönetimi. Hatta ben Facebook için de marka temsilcilerinin kendi kişisel hesaplarını kullanmamaları gerektiğini düşünüyorum.

yazdımdurdum dedi ki...

Sosyal medya ajanslarında yada şirketlerde hep yeni mezunlara devrediliyor bu is sebepsizce

Deniz Utku dedi ki...

Yeni mezunlar operasyonu yapabilir, ama sadece onların insiyatifine bırakılmaması lazım tüm sosyal medya iletişiminin.

Mustafa Çağrı dedi ki...

Türkiye'deki titr karşılığı "Sosyal Medya Uzmanı" olan pozisyonun amelelik (üretilecek içeriğin oluşturulması / yayına hazırlanması) yapması kaçınılmazdır. Bu pozisyonların üzerine filtre görevi görmesi amacıyla yöneticiler atanabilir ve yöneticilerin de üst filtresi iletişim uzman ekibi olabilir.

Markanın büyümesine paralel olarak, katmanlı yapı da geliştirilmelidir. Yani; markaların yönetimi sadece genç bir çaylağa değil, bir topluluğa bırakılmalıdır.

Tabi bu sosyal medyaya ve müşterilerinize ne kadar önem verdiğiniz ile ilgili.

Sonuçta başarısız sosyal medya yönetimi de tercih meselesi, saygı duymak gerekir.

Unknown dedi ki...

Bence yaşa göre bu genellemeyi yapmak doğru değil 20 yaşındayım Sosyal medya uzmanlığı eğitimi alıyorum ben bu işi yapmk için 23 yaşıma kadar beklemelimiyim anlamadım kafa karıştırıcı.

Deniz Utku dedi ki...

Sosyal Medya Uzmanlığı eğitimi güzel bir şey, ama yazıda bahsedilen "Sosyal Medya Hesaplarının tam yönetimi" yani karar verici ve stratejik yönetimi yapacak seviyedeki kişinin 23 yaşından büyük olması.

Adsız dedi ki...

Dil bilgisine dikkat edilmesi gerekiyor ama siz 'Espri' yazmayı bilmiyorsunuz. Ne olacak şimdi?

Tuğçe

Deniz Utku dedi ki...

"Espri" yazmasını bilmiyor değilim, ama Türkçede üç sessizin yan yana gelmesine karşıyım, o yüzden "espiri" şeklinde yazıyorum. TDK ile aynı fikirde olmadığım başka kelimeler de var.

Son günlerde en çok okunan yazılar

 

bu ne be? Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger