Yeni Mezunlara Tavsiyeler

Mayıs ayında olduğumuz için mezuniyet konuşmaları yaklaşıyor. Richard Branson (Virgin'in patronu) "Bir daha asla bu kadar dertsiz tasasız olmayacaksınız; cesur bir şey yapın" diye bir yazı yazmış bile. Benim favorim, (kişisel olarak kendisini hiç sevmesem de) Steve Jobs'ın "Aç Kal, Budala Kal" konuşması. Bir de benim mezuniyetimde konuşan Rahmi Koç'un "dünyayı gezmek artık çok kolay, mutlaka gezin" demesini hatırlıyorum; ki gerçekten o konuşmanın da etkisiyle 2011'de Dünya Turu yaptım.

Hem Koç Üniversitesi hem de Boğaziçi Ünversitesi Mezunlar Derneği üyesi olarak, "mezuniyet" ve okul-iş hayatı geçişi üzerine sık sık düşünüyorum. Kendim hobimi işe dönüştürdüm ama kesinlikle yeni mezunlara "hobinizi işe dönüştürün" aklı vermeyeceğim, çünkü her hobi iş değildir.

Benim önerim:
Önce sizi neyin motive ettiğini bulun: kariyer, başarı, aile, para, güç, huzur, saygınlık... Eğer huzur veya aile gibi insanî şeylerse, sakin bir iş seçin ve canınızı asla iş için sıkmayın. Eğer çalışarak elde edilebilecek şeylerse, aşağıdaki listeyi izlemenizi öneririm:

  1. Sizi en heyecanlandıran şeylerin listesini yapın.
  2. Bu şeyleri yaparak para kazanan var mı onu araştırın.
  3. Para kazanma şekli sizi tatmin eder mi onu inceleyin (Doğayı çok sevebilirsiniz ama derneklerde çalışınca yapmanız gerekenler hoşunuza gitmeyebilir, ya da arabaları seviyor olabilirsiniz ama araba satmak için yapılanlar hoşunuza gitmeyebilir)
  4. Düzeni değiştirmeye çalışmayın, önce iş yapmayı ve piyasayı öğrenin bir kaç yıl.
  5. Para kazanmayı seçtiğiniz işin tüm detaylarını öğrenin (bu 10.000 iş saati sürer kabaca)
  6. Öğrenmeye ve araştırmaya devam edin
  7. Eğer bir fırsat görürseniz (bir kaç yıl sonunda) kendi işinizi kurun
  8. Eğer fırsat yoksa (köşeler kapılmışsa) en takdir ettiğiniz kişilerin yanında çalışın

İş hayatına hoş geldiniz :)


0 yorum:

Son günlerde en çok okunan yazılar

 

bu ne be? Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger