İnstagram'dan Satış Yapmak İnnovasyon mu?

İnstagram üzerinden satış yapan yani sipariş alan pek çok irili ufaklı şirket olduğunu duyuyorum. Bir pasajın içinde ucuz elbise satan dükkan da, binlerce liraya Fransız markalarını satan şirketler de İnstagram üzerinden her gün sipariş aldığını söylüyor. İnternet'in güzel tarafı işte bu; fotoğraf paylaşımı üzerine bir sosyal ağ bile, alıcı ve satıcıların buluştuğu her ortam gibi bir alışveriş alanı olabiliyor.

Tabi Türkiye'de "bilgi sahibi olmadan fikir sahibi olma" hastalığı bazen "ticaret veya dijital bilmeden e-ticaret yapmak" olarak da kendini gösterebiliyor. "İnnovatif" görünmek ve bununla PR yapmak arzusundaki şirketlerden, doğası gereği teknik bilgi gerektiren dijital pazarlama veya eticaret alanında sürekli yeni "iş bilmezlik" örnekleri geliyor önümüze.

Bugün karşıma çıkan bir örnek mesela: Boyner alışverişte yeni bir dönem başlattı

Sanırsınız ki İnstagram'la özel bir işbirliği yapmış veya kimsenin yapamadığı bir teknik geliştirmeyle cirosunu ikiye katlamış. Ama kazın ayağı öyle değil. Gerçek hayattaki en muhtemel akış şöyle:
  1. Instagram takipçisi Boyner'in paylaştığı bir ürünü çok beğeniyor, almak istiyor (mümkündür) 
  2. Boyner'in Instagram profiline gidiyor (%10 ihtimal diyelim. Kaç kişi zaten takip ettiği bir markanın profil sayfasına bakar ki? Siz bakar mısınız?) 
  3. Profildeki o garip linki görüp, ne işe yaradığını anlayıp linke tıklıyor (%10 ihtimal diyelim ama garip bir link olduğu için tıklanma oranı daha da düşük olabilir, zaten ölçen de yok) 
  4. Gittiği sayfa Boyner'in değil, like2b.uy diye, ne olduğunu açıklayan bir yazı olmayan (sitedeki tek tük yazıların da İngilizce olduğu) bir site. Orada Boyner'in İnstagram'da paylaştıklarını tekrar görüyor, aradığı şeyi orada tekrar buluyor ve tıklıyor (%30 ihtimal diyelim) 
  5. Beğendiği ürünü bulup tıkladığında Boyner.com.tr'deki ürün veya kategori sayfasına yönleniyor ya da arama yaptırılıyor. (Linkteki UTM işaretlemesini özelleştirememişler, hangi ürüne tıklandığı Analytics'te görünmez bu şekilde: http://www.boyner.com.tr/SearchResult.aspx?SearchText=valentino&utm_source=like2buy&utm_medium=like2buy&utm_term=like2buy%2C%20still%20life%2C%20lifestyle&utm_content=like2buy%2C%20still%20life%2C%20lifestyle&utm_campaign=like2buy%2C%20still%20life%2C%20lifestyle
  6. Kombin paylaşımlarında, ürünlerden bir tanesini seçip ona göndermişler, kombindeki diğer ürünleri göremiyorsunuz. (Satın alma ihtimali %1'in altında). Bu arada, bu garip link üzerinden satış yapabilmek için, sosyal medya ekibinin her ürün paylaşımında o garip sitenin paneline girip ürünü ve linki tanımlaması gerekiyor muhtemelen. Yoksa ürün olmayan paylaşımların, mesela dün yayınlanan #ÖzgeCanAslan imajının Boyner'in online alışveriş sitesine gitmesi durumunda çıkacak krizi bir düşünün...
Sonuç olarak İnstagram'dan beğenip satış almak için 6 adımlık bir süreçten geçeceğinizi hayal etmişler ve bu sürecin dönüşüm oranı da sadece %0,01 (on binde bir) civarındadır yani muhtemelen oluşturduğu iş yükünün bile karşılığını getirmez ciro olarak.

Satış performansını geçtim, İnstagram üzerinde teknik olarak sadece profilde tek bir link verilebiliyorken, koskaca Boyner oraya http://like2b.uy/boyneronline diye garip bir link girebiliyorsa, ben boşuna Koç'ta İşletme okuduğumu, boşuna reklamcılık doktorası yaptığımı, marka algısı, marka yönetimi konusunda tam bir cahil olduğumu düşünürüm.

Çözüm önerisi:

Her paylaşılan üründe ürün ismini veya kodunu resmin üzerine yazsalar, ürünü beğenen insanların site içi aramayla bulup almaları daha muhtemel bir senaryo. Bakın, geçen sene bu İnstagram üzerinden satış işini ilk duyurup PR yapan Nordstrom, bugünkü postunda öyle yapmış:



0 yorum:

Son günlerde en çok okunan yazılar

 

bu ne be? Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger